Gev­şe­me


KENDİZİ TEST EDİN

Dinlenme hakkında kısa özet

Stres ve telaş çoğu insanlara eşlik etmektedir. Bu yüzden vücudu ve ruhu dinlendirmek için zaman zaman dinlenmeye ihtiyaç vardır. Kolay görünse bile zor egzersizler arasında bulunmaktadır. Bu ,,dinlemeyi’’ ilk önce öğrenmeniz gerekmektedir. Aktif ve sürekli performans göstermesi gereken insanlar yıllarca sürdürdükleri monoton programdan çıkmaları çok kolay olmasa gerek. Bunlar bugünden yarına değiştirebileceğiniz alışkanlıklar değildir.

İstenilen etkiyi elde etmek için biraz zamana ihtiyacınız vardır. Bu durumu stres azaltmak isterken göz önünde bulundurmanız gerekmektedir aksi takdirde tekrar strese girebilirsiniz.

Dinlenme prensibini gerçekleştirirken göz önünde bulundurmanız gereken unsurlardan biri ,,Anti-stres-tedbirinin’’ tek başına yeterli olmadığıdır.

Dinlenmenin nedenleri ve semptomları


Nedenler

Randevu baskısı ve telaş insanların günlük hayatını kapsamaktadır. Bu stres türü Distress olarak adlandırılmaktadır. Bu stres türü ile her insan farklı şekilde başa çıkmaktadır.

Yinede: Sürekli ve yoğun stres bazı hastalıklara yol açmaktadır. Organizmanın bu yüklere karşı direnme yeteneği sınırsız değildir. Sadece gerilme ve dinlenme durumları düzenli olarak değişirse strese karşı direnç tutulabilmektedir.


Semptomlar

Vücudun dinlenmeye fırsat bulduğu zaman bu vücudun, zihinin ve ruhun tüm katmanlarında hissedilmektedir. Kan basıncı, nabız ve kalp frekansı normale dönmektedir, solunum daha derin ve daha sakin olmaktadır ve kaslar gevşemektedir. Vejetatif sinir sisteminin komando merkezi Simpatikusun bir kaç vites aşağı düşüp Parasimpatikusa yol vermesidir. Dinlenmenin en önemli işaretlerinden biri uyku kalitesidir: uyku kalitesi düzelmektedir ve bu sayede uykuda gerçekten dinlenme sağlanmaktadır. Ense- ve omuz kasılmalarıda gevşemektedir ve baş- ve sırt ağrıları daha nadir görülmektedir. Tüm bu hissedilebilinen dinlenmenin positif etkileri positif bir yaşam duruşuna yol açmakta ve daha dengeli ve sakin olmanızı sağlamaktdır.

Diğer bilgiler

Her insan ,,kendi’’ stresini farklı şekilde yok etmeye çalışmaktadır ve çeşitli unsurlardan stres altına girmektedir. Bazı insanlar saunada, yeşillilker içindeki uzun yürüyüş ile dinlenme sağlayabilmektedir. Diğerleri Yoga egzersizleri veya Joging yaparak dinlenmektedirler.

Kişiye uygun dinlenme egzersizlerini ortaya çıkarmak gerekir. Bu konuda baskı yapmamak gerekir. Hedefte olan ek olarak stres yaratmak değil dinlenmeği sağlamaktır. Stres azaltmayı isterken çoğu zaman daha fazla stres oluşmaktadır.

Detaylar


Derin veya kısa dinlenmeler

Günümüzde kısa ve derin dinlenmeler arasında fark bulunmaktadır. Derin dinlenme metotları ile uzun süreli etki hedeflenmektedir. Buna bağlı egzersizler genellikle yatarak ve sakin bir çevrede uygulanmaktadır. Kısa süreli dinlenmeler kısa vadeli bir etki etmektedir. Buradaki hedef aşırı gerilmeyi kısa zamanda yok etmektedir.


Küçük kaçamaklar

Koşu çarkındaki hamster bunu daha iyi bilir: Tepinmekten yorulduğu zaman yuvasının içine girip uyur. Fakat biz insanlar randevular ve zaman baskısı içinde sürekli şanzımanın içinde dönmeye devam ederiz. Neden bir örnek almayıp değirmenin içinde dönemeye devam ederiz? Bu tarz molalar apartmanın etrafında yürüyüş yapmak, köşedeki bir kafede Espresso içmek olabilir. Sabahları direk büroya gideceğinize kafeye veyada şehir parkına bir kaçamak yapabilirsiniz. İş çıkışı sonrası günün olaylarını hazmetmek için bisiklet ile bir gezinti turuna çıkabilirisiniz. Bu küçük kaçamakların masrafı büyük olmadığı çok büyük bir çapta hayat sevinci kazanacaksınız.ve dinlenmiş olacaksınız.

 


Diğer tedbirler


Bir çok çeşit dinlenme teknikleri bulunmaktadır. Şimdi iki tane uzak doğudan olmayan ve bizim kültürümüzden gelen teknik anlatılmaktadır:

  • Otojen egzersiz

    Otojen egzersiz sayesinde kendinizi derin bir dinlenmeye alabilirsiniz. Burada biolojik olarak mümkün olmayan süreçleri etkilemek mümkün: solunum, kalp atışı, kan basıncı ve diğer süreçler gibi unsurlar. Otojen egzersiz beyini atlatıp etrafından geçmektedir. Bu sayede vücuttaki sinir güdüleri kasların gerilme durumunu etkileyebilmekte. Beyinden gelen reaksiyonlar solunum veya sindirim aktivitelerin daha gevşek yürümesini sağlamaktadır. Vejetatif sinir sistemi kandırılmaktadır. Bunun olabilmesi için biraz egzersize ihtiyaç olmaktadır. Bu nedenle bu tekniği başlangıçta profesiyonel kurs çerçevesinde öğrenmek gerekir. Sonrasında otojen egzersiz ihtiyaç duyulduğu zaman dinlenmek için uygulanabilir

  • Jacobsona göre kas gevşetme

    Bu metot amerikan piskolok Edmund Jacobsonun icat ettiği bir metot türüdür. Jacobson 90 yıl öncesinde stres hormonların salgılanmasının kasları gerdiğini ortaya çıkarmıştır. Terapi konseptini buna göre kurmuştur: belirli kas gruplarının bölgesel kasılması ve ani gevşemesi derin relaks olunmasını sağlamaktadır. Kolay bir prensip- güçlü kasılma sonucunda buna bağlı kasların kan dolaşımı hızlanmaktadır. Bunun ardındaki gevşeme evresinde bu vüduca iyi gelen bir ısı olarak hissedilir. Sonunda tüm vücudu sarmaktadır ve derin bir dinlenme sağlamaktadır: Fakat ileri derecede dinlenmeyi öğrenenler stresli durumlara daha hazırlıklıdır. Bu kas oyunları çok hızlı ve kolay öğrenilebilir- fakat tecrübeli bir kişinin talimatları altında yapılması önem taşımaktadır.